Argument

Sex myter om republik

“Vad då, ska det bli som i USA?” Här reder vi ut några av de största missuppfattningarna

1. I en republik får politiker ännu mera makt

Nej, bara för att människor får rösta betyder inte det att de måste rösta på en politiker. Vem som helst får kandidera till rikets högsta ämbete, till skillnad från i en monarki. I flera länder (till exempel Island) har presidenterna ofta en ickepolitisk bakgrund. Riksdagens och regeringens makt blir troligen lika stor med en president.

2. Republik innebär att Sverige får en president

Inte nödvändigtvis. Republikanska föreningen har visat att det finns flera andra rimliga alternativ. Det är fullt möjligt att helt avstå från att ha en statschef, eller låta statschefsrollen gå till talmannen.

3. Kungen försvinner

Ja, men familjen Bernadotte finns kvar och de som är intresserade av att följa deras liv kommer troligen att kunna fortsätta göra det (om familjen själv vill). Det finns människor i republiker som på olika sätt följer kungligheter i andra länder. Turister kommer fortsätta besöka de kungliga slotten, och perioden som monarki kommer att bevaras som en del av Sveriges historia. Om medlemmarna i familjen Bernadotte vill får de gärna ställa upp i ett eventuellt presidentval också.

4. Det är dyrt med republik

Inte särskilt. Normalt är att presidentval sker med 5–6 års mellanrum, och valkampanjerna till poster som är mest symboliska kommer inte att kosta lika mycket pengar. Presidentlöner är låga jämfört med Carl XVI Gustafs apanage om man tittar ut i världen. Dessutom kanske vi väljer att ha en modell där presidenten utses av riksdagen – då försvinner kostnaden för valrörelser helt. Det kostar heller ingenting att ha ett statsskick utan statschef eller där rollen ingår i talmannens uppgifter.

LÄS MER: Vad är republik?

5. Det kommer att bli som i USA

Nej, för att det ska bli som i USA måste en presidentpost innebära enorm makt. Det är därför valrörelserna i USA är en sådan miljardindustri. Sveriges politiska traditioner kommer att vara intakta. De formella skillnaderna blir små och är enkla att genomföra.

6. Republik är tråkigare än monarki

Vet inte italienare eller fransmän hur man festar? Republiken blir jättekul. Nu kan äntligen Nobelfesten bli ett party istället för en stel middagsbjudning. Någon akut brist på förebilder och idoler lär det inte bli heller.