Flagga för valborg – inte för kungen

De kungliga flaggdagarna måste avskaffas. Det vore exempelvis bättre att flagga för valborg än för kungen.

Den 30 april fyller den nuvarande statschefen Carl Gustaf Bernadotte år och av den anledningen är det en allmän flaggdag. Republikanska föreningen anser att Sverige ska sluta flagga för en icke-vald statschef, men att valborgsmässoafton kan få bli en flaggdag.

– Vår utgångspunkt är att Sverige inte ska flagga för oväsentligheter som kungligheters bemärkelsedagar. Det är inte värdigt ett demokratiskt land som Sverige att på detta sätt hedra en statschefsfamilj som inte är tillsatt på demokratisk väg. Personkulten kring familjen Bernadotte är fullkomligt otidsenlig, säger Republikanska föreningens ordförande Niclas Malmberg.

Sveriges högsta offentliga ämbete ges till en person som gått igenom livet helt utan prestationskrav. Det enda som krävs för att bli statschef är att vara född i rätt familj. Detta trots att jämlikhet och alla människors lika värde är någonting de flesta medborgare ser som en självklarhet i det moderna Sverige.

I Sverige är kungens, drottningens och kronprinsessans födelse- och namnsdagar, samt Gustav II Adolfs dödsdag allmänna flaggdagar.

– Flaggdagarna med kunglig anknytning speglar en anda av undersåtlighet som vi oftast ser i diktaturer. Det är problematiskt att staten uppmuntrar till flaggning för att fira kungafamiljen. De kungliga flaggdagarna måste avskaffas. Det vore exempelvis bättre att flagga för valborg eller sista april för att fira vårens ankomst, avslutar Niclas Malmberg.