Monarkins symboliska kostnad

Johan Jönsson har skrivit en krönika om monarkins symboliska kostnad.

Hur förklarar man för ett barn, som ser prinsessan Estelle på TV, att prinsessan är en speciell sorts människa? Inte genom de avtryck hennes drömmar och handlingar satt på verkligheten, eller genom någon skapelse som står av hennes hand. Utan genom börd. En börd som ger prinsessan ett särskilt och upphöjt värde, rättigheter och möjligheter. Sådana som aldrig kommer vara för barnet, vars ögon vilar på skärmen.

Sveriges monarki är symbolisk. Kungen och drottningen är galjonsfigurer på ett skepp som kantrat vid okänd hamn. Prinsar och prinsessor är skyltdockor i en affär dit obehöriga icke äga tillträde. Då monarkins prislapp blåser lätt, när vaga projektioner och drömska kalkyler får luft, vill jag i stället peka på det symboliska pris vi betalar för rojalismens högborg.

Symboler är viktiga. De hjälper oss att lyfta blicken från det omedelbara och att rikta denna mot tankens abstrakta rum. Där kan vi finna våra ideal, våra värderingar, vårt hopp, våra drömmar och våra strävanden. Symboler påverkar hur vi ser och upplever vår värld, hur vi tänker, hur vi handlar och hur vi känner. Symboler kan vara skillnaden som gör skillnaden.

Vad symboliserar monarkin? Konservatism, tradition och elitism skimrar i tanken. Som symbol låter monarkin oss veta – med all önskvärd tydlighet – att vi inte föds på lika villkor, med lika förutsättningar, eller med lika värde. Detta vet förstås de flesta av oss redan. Vi vet att uppväxtmiljö, det genetiska lotteriet, föräldrars bakgrund och deras kontaktnät kan öppna dörrar för somliga barn som för andra barn aldrig ens synliggörs.

Livet är orättvist. Men visst borde vi sträva åt att lyfta varandra? Visst borde vi sträva efter ett samhälle där vårt värde inte avgörs av vårt efternamn, vår hudfärg eller vårt kön? Visst borde vi sträva efter att det är våra gärningar, våra drömmar och det avtryck vi lämnar efter oss här på jorden som räknas? Visst borde vi sträva efter att vad som räknas är att dessa avtryck gör livet enklare och bättre för våra medmänniskor?

Självklart löser inte monarkins avskaffande alla de problem vårt land står inför. Men på ett symboliskt plan vore det ett kliv i en riktning dit alla barn ges ett trovärdigt budskap om att varje liv är lika mycket värt; dit varje tonåring kan väga sina handlingar mot sina drömmars mål; dit vuxna kan mäta sina framsteg genom egna val och handlingar – inte genom sin börd. Vi borde sluta betala för monarkins symboliska kostnad.

Johan Jönsson,
doktorand i företagsekonomi vid Lunds universitet*

Jag är en nybliven medlem i Republikanska föreningen (sedan december 2020). Till vardags är jag organisationsforskare (doktorand) vid företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet. Jag har ett starkt intresse för mänskliga rättigheter, samhällsfrågor och politik.

* Krönikan är skriven av mig i egenskap av privatperson och republikan.