Den kungliga korruptionen

“Du kommer bli förbannad.” Det säger författaren Thomas Lyrevik, som har avslöjat att svensk monarki handlar om en familjs girighet.

Den kungliga korruptionen – kort om svensk kleptokrati

Författaren Thomas Lyrevik har avslöjat att svensk monarki handlar om en familjs girighet och förmåga att upprätthålla sin position i rikets ledning och regelmässigt använda den för egen berikning.

Den offentliga makten ska enligt regeringsformen lyda under lagarna. Det gör dock inte statschefsämbetet. Thomas Lyreviks böcker visar att kungahuset och hovet är laglöst, hur deras utomrättsliga maktutövning säkrat att laglösheten aldrig prövats eller inskränkts.

Genom att undgå och strunta i att följa de lagar och regler, insyn, kontroll och ansvarsutkrävande som det offentliga i övrigt omfattas av kan statschefen, hans familj och hovet systematiskt använda svenska staten som privat kassakista. Det handlar om korrupt berikning i en skala som få tror är möjlig i vårt land.

Omfattande och systematisk korruption i svensk statslednings översta våning är djupt nedslående. Det är även bokens slutsatser om kungafamiljens och hovets påverkan på demokratin, folkvalda och medborgarna. Men statschefens agerande går att bryta med sanning och kunskap.

Boken finns att köpa här.