Avveckla kungens roll i Svenska Akademien

Kungen är inte en maktlös galjonsfigur.

Avslöjandet om att kungen försökte påverka Svenska Akademiens dåvarande ständige sekreterare Sara Danius att avgå för att hon agerade för att komma till rätt med korruption och sexuella trakasserier är uppseendeväckande. Republikanska föreningen kräver nu att kungens roll i Svenska Akademien och andra organ omedelbart måste ses över och avvecklas.

– Rojalisternas återkommande försvar till att ha en icke-demokratiskt vald statschef är att hen inte har någon makt. Men med jämna mellanrum kommer det upp den här typen av skandaler där det visar sig att kungen går utanför sin roll som maktlös galjonsfigur. Att han dessutom agerat för att försöka bevara en korrupt verksamhet visar att kungens roll i Svenska Akademien omedelbart ses över, och att fråntas inflytande, säger Republikanska föreningens ordförande Niclas Malmberg.