Vi bjuder in Svensk Damtidning till samtal om statsskicket

I somras nekade Svensk Damtidning Republikanska föreningen annonsplats med hänvisning till att tidningen hålls opolitisk. I samma andetag tar Svensk Damtidning tydlig politisk ställning genom en artikel om riksdagsledamöterna Alireza Akhondi (C) och Ola Möllers (S) val att ej sjunga med i Kungssången vid Riksmötets öppnande. Att vara för monarkin är precis lika politiskt som att vara mot den. Republikanska föreningen bjuder därför in Svensk Damtidning för ett samtal kring statsskick och media.

– Kungssången är inte vilken sång som helst. Den innebär att vi svär trohet gentemot kungen och den kungliga ätten. Det blir märkligt att vi, som valts att företräda det svenska folket i Sveriges högsta beslutande organ, förväntas att kollektivt underkasta oss en ledare som icke är demokratiskt vald, säger Alireza Akhondi, riksdagsledamot och republikan.

– Svensk Damtidning får gärna välja tid och fikabröd. Vi republikaner förespråkar fria val, så väl när det kommer till eftermiddagskaffe som val av statschef, säger Ola Möller, riksdagsledamot och republikan.

Svensk Damtidning beskriver detta som ”en attack på kungafamiljen” och lyfter in upprörda kommentarer från deras Facebook-sida. Svensk Damtidning beskriver oerhört ensidigt denna, bland rojalister oerhört kontroversiella, händelse utan kommentarer eller infallsvinklar från de nämnda ledamöterna.

Att vara mot monarkin är ett politiskt ställningstagande, att vara för monarkin likaså. Den opolitiska linje Svensk Damtidning hävdar att de håller är bara en praktisk chimär. Tidningen tar tvivellöst ställning genom sitt glorifierande av monarkin.

När Svensk Damtidning startades 1889 hade den ett tydligt mål om att kämpa för kvinnlig rösträtt. Sedan dess har tre nya kungar tillträtt som statschef medan senaste gången en kvinna satt på tronen var 1720.

Republikanska föreningen har, istället, valt att annonsera i tidningar som exempelvis Svenska Dagbladet. Tidningar erkända för sin professionella journalistik, där fler sidor av myntet än den som präglats med kungens profil lyfts fram. Om Svensk Damtidning så önskar bjuder vi mer än gärna in till ett samtal om statsskick och media.