Sluta flagga för kungen

– Den 30 april fyller kung Carl Gustaf Bernadotte år och av den anledningen är det en allmän flaggdag. Det är inte värdigt ett demokratiskt land som Sverige att på detta sätt hedra en statschefsfamilj som inte är tillsatt på demokratisk väg. Personkulten kring familjen Bernadotte är ärligt talat fullkomligt otidsenlig, säger Olle Nykvist, ordförande för Republikanska föreningen.

– Landets högsta offentliga ämbete ges till en person som gått igenom livet helt utan prestationskrav. Det enda som krävs är att personen föds, för att den ska bli statschef. Detta trots att jämlikhet och alla människors lika värde är någonting de flesta av oss ser som en självklarhet i det moderna Sverige.

I Sverige är kungens, drottningens och kronprinsessans födelse- och namnsdagar, samt Gustav II Adolfs dödsdag allmänna flaggdagar. En parlamentarisk kommitté ser just nu över frågan om de kungliga flaggdagarna och användandet av apanaget.

– Flaggdagarna med kunglig anknytning speglar en anda av undersåtlighet som vi oftast ser i monarkier och diktaturer. Det är problematiskt att staten uppmuntrar till flaggning för att fira kungafamiljen. De kungliga flaggdagarna måste avskaffas, avslutar Olle Nykvist.