Svenska republikaner besöker Finlands presidentval

Parlamentariska republiker fungerar. Det kommer att fungera även i Sverige.

Den 28 januari är det presidentval i Finland. Republikanska föreningen skickar en delegation till Helsingfors för att låta sig inspireras av presidentvalet och prata med finländarna om deras syn på republik som statsskick.

Delegationen leds av Republikanska föreningens ordförande Niclas Malmberg, Uppsala, och Unga republikaners ordförande Ina Jönsson, Trelleborg.

– Finland är en av världens främsta demokratier med sin grundlag och sitt presidentämbete. Demokrati fungerar. Parlamentariska republiker fungerar. Det kommer att fungera även här i Sverige. Det är dags att vi följer Finland och gör Sverige till en demokrati i tiden, där alla offentliga uppdrag är öppna för alla medborgare, säger Niclas Malmberg, ordförande för Republikanska föreningen.

– I dag har de flesta republiker en president, men det är inte nödvändigtvis den bästa lösningen för Sverige. Vi skulle kunna ta steget till ett modernt statsskick och exempelvis låta talmannen, statsministern och utrikesministern dela på de uppgifter som nuvarande icke-valda statschef har. Väldigt lite skulle behöva förändras i det politiska systemet, men Sverige skulle äntligen bli en fullvärdig demokrati där folket väljer alla sina representanter, avslutar Ina Jönsson, ordförande för Unga republikaner.