Årets republikan 2018 är Thomas Lyrevik

Republikanska föreningen utsåg den 6 april Thomas Lyrevik till Årets republikan.

Vem var det som gjorde en extra stor insats i kampen för republik under år 2018? Nu har vi svaret. Republikanska föreningen tilldelade den 6 april utmärkelsen Årets republikan 2018 till författaren Thomas Lyrevik.

Den före detta statssekreteraren och VD:n för Riksteatern Thomas Lyrevik publicerade i slutet av år 2018 sin granskande bok Den kungliga kleptokratin. I boken beskriver han detaljerat och initierat hur kungafamiljen använder den svenska staten som privat kassakista, och hur de med hjälp av manipulation och korruption har byggt upp en mångmiljardförmögenhet.

Republikanska föreningens motivering: ”Thomas Lyreviks bok Den kungliga kleptokratin handlar om kungahusets berikning. Boken är en häftig vidräkning och en oerhörd anklagelse. Mängden av källhänvisningar och grundliga genomgångar gör det svårt för hovet att anklaga Thomas Lyrevik för ogenomtänkta påståenden eller slarv. Grundligare kan någon knappast gå till väga.”

– Thomas Lyreviks bok om kungafamiljens berikning och förmögenhetsbildning är oerhört tung och detaljerad. Han har dykt djupt i alla ekonomiska omständigheter och maktkonstellationer för att avslöja hur kungahuset systematiskt använder sin ställning för egen vinning. Hovet och kungen håller tyst och önskar säkert att ingen läser boken, men jag hoppas att många journalister tar upp den kastade handsken, säger Republikanska föreningens ordförande Yasmine Bladelius.

Citat ur boken: ”Det är korruption och maktmissbruk som kungahuset och hovet ägnar sig åt. Moraliskt handlar det om grovt förtroendemissbruk i form av bedrägeri, trolöshet mot huvudman, otillbörlig vinning, förskingring och ett spektrum av jävsoegentligheter som bland annat gränsar till klienteilism, vänskapskorruption och nepotism.”

– När staters högsta företrädare sitter på odemokratiska grunder uppstår närmast undantagslöst kleptokrati. Berikningen bygger på att tillskansa sig tjänster och tillgångar genom att undgå lagen för att sedan skydda det man tagit med hjälp av lagen. Det gäller även statschefen med familj i Sverige, säger Thomas Lyrevik.

Författaren Thomas Lyrevik är 63 år och bosatt på Skånes sydkust.

Bakgrund: Republikanska föreningen utsåg Årets republikan för första gången år 2005. Då tilldelades författaren Vilhelm Moberg priset postumt. Här är fem andra exempel på tidigare pristagare:

Maria Ripenberg (Årets republikan 2015)

Pehr G Gyllenhammar (Årets republikan 2014)

Özz Nûjen (Årets republikan 2013)

Inga-Britt Ahlenius (Årets republikan 2012)

Lena Andersson (Årets republikan 2011)