Svenskar till möte om monarkifritt Europa

Helgen den 17–19 maj samlas demokratiaktivister för jämlikhet, mänskliga rättigheter och antikorruption, det vill säga för republik, i Köpenhamn. Syftet är att lägga upp strategier och utbyta erfarenheter med målet att avskaffa Europas få kvarvarande monarkier. Republikanska föreningen sänder en delegation på sex personer.

– Även de sista monarkierna i Europa ska förpassas till historien. Vi kan inte fortsätta att blunda, vare sig i Sverige eller i andra länder, för att statschefsämbeten går i arv inom utvalda familjer. Det är en skam för våra moderna demokratier. Under helgens konferens kommer vi som arbetar för jämlikhet och mänskliga rättigheter för alla medborgare att utbyta idéer och verksamhetsstrategier med målet att göra Europa fritt från monarkier, säger Republikanska föreningens internationella sekreterare Olle Nykvist.

– Tillsammans med andra europeiska demokratiaktivister vill vi visa att det finns en demokrati för 2000-talet, där alla medborgare är lika värda. Vi ska se till att de få länder i Europa som ännu inte är republiker ska ta det sista steget för att bli fullvärdiga demokratier och att Europa blir en monarkifri zon. Det här är ganska självklart egentligen. Alla svenskar och alla svenska barn ska kunna drömma om att bli svensk statschef, oavsett om du heter Kristersson, Löfven, Lööf, eller något annat i efternamn. Det hela handlar om att de sista monarkierna måste ta steget mot en modern demokrati, med jämlikhet, mänskliga rättigheter för alla medborgare och antikorruption på riktigt, säger Republikanska föreningens ordförande Ulf Bergström.

Lördagen den 18 maj kommer Republikanska föreningens ordförande Ulf Bergström att hålla ett föredrag för de europeiska republikanerna om Thomas Lyreviks bok Den kungliga kleptokratin. I boken beskriver Thomas Lyrevik detaljerat och initierat hur kungafamiljen i Sverige använder den svenska staten som privat kassakista, och hur de med hjälp av manipulation och korruption har byggt upp en mångmiljardförmögenhet.

Konferensen arrangeras av den danska föreningen Republik nu för Alliance of European Republican Movements, en paraplyorganisation som bildades i Stockholm år 2010. Nätverket består av republikanska rörelser från Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, Nederländerna, Belgien och Spanien.

Republikanska föreningen är Sveriges största förening för mänskliga rättigheter, jämlikhet och antikorruption på riktigt i Sverige.

Kontaktpersoner:
Olle Nykvist, internationella sekreterare Olle