Författaren Ulf Bergström tar ton för republik

Författaren Ulf Bergström föreslås bli ny ordförande för Republikanska föreningen. Föreningens nuvarande ordförande Yasmine Bladelius, riksdagsledamot (S), har avböjt omval. Val av ny ordförande sker på föreningens kongress i Stockholm den 6 april.

– Sverige måste bli republik för att vi på riktigt ska ha jämlikhet och mänskliga rättigheter. Jag lovar att markant öka trycket för att avskaffa monarkin, säger Ulf Bergström.

– Ulf Bergström är mycket samhällsengagerad och har mer än tjugo års erfarenhet av arbete med politik, påverkan och opinionsbildning. Jag är glad att han nu med den gedigna bakgrunden vill leda arbetet med att förändra Sveriges statsskick i demokratisk riktning. Han har bland annat varit pressekreterare i regeringskansliet, arbetat som EU-tjänsteman samt som operasångare. Med praktisk erfarenhet av arbete med mediekontakter, organisationsutveckling och ledarskap är jag övertygad om att han kan förstärka Republikanska föreningen och driva på införandet av republik, säger Jenny Grenander, som är sammankallande i Republikanska föreningens valberedning.

– Det är mycket hedrande att bli föreslagen som ny ordförande. Jag ser Republikanska föreningen som Sveriges viktigaste organisation för jämlikhet och mänskliga rättigheter. Om jag får kongressens förtroende väntar en spännande uppgift. Vi ska öka trycket, ha ett klart måldatum för när Sverige ska bli republik, samt genomföra många nya initiativ och aktiviteter kring opinionsbildning som omsätts till verklig politik i partierna. Det är dags nu. Det är 2019. Vändpunkten har kommit. Vi kan inte vänta längre på jämlikhet och mänskliga rättigheter på riktigt, även i Sverige, avslutar Ulf Bergström.