Republikanska föreningen söker en praktikant

Vill du i framtiden jobba med politik, kommunikation och demokratiska processer? Tycker du om att skriva och att jobba tillsammans med andra människor? Då kanske en praktikplats på Republikanska föreningens nationella kansli är något för dig.

Vi erbjuder en praktikplats på Republikanska föreningens nationella kansli i Gamla stan, Stockholm. Kansliets uppgift är att bilda opinion för att Sverige ska avskaffa monarkin till förmån för ett mer demokratiskt statsskick – republik. Detta kommer du att arbeta med. Du kommer främst att jobba tillsammans med vår kommunikationsstrateg, och ta fram underlag, analyser eller utveckla nya förslag som fokuserar på kommunikation och opinionsbildning. Att följa aktuell politik, jobba med texter och delta i gemensamma möten ingår i uppgifterna. Praktiken omfattar även samarbete med förtroendevalda styrelsemedlemmar, lokalavdelningar och föreningens ungdomsförbund Unga republikaner.

Vi tror att du har eller läser en utbildning inom exempelvis media- och kommunikation eller statskunskap och söker en praktikplats inom ramarna för din utbildning, eller söker en praktikplats av annat skäl. Vi vill att du är nyfiken på Republikanska föreningen och delar våra värderingar kring demokrati, jämlikhet och mänskliga rättigheter. Du har lätt för och trivs med att samarbeta med andra samt är serviceinriktad. Det är en fördel om du känner till Republikanska föreningen och om du tidigare har varit engagerad i föreningsliv.

Vi erbjuder dig en utvecklande praktik i en dynamisk arbetsmiljö. Republikanska föreningen vet att olika erfarenheter är utvecklande och bidrar till en modern och mänsklig arbetsplats. Vi välkomnar därför alla sökande oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsvariation eller etnisk eller religiös tillhörighet. Till skillnad från ämbetet som Sveriges statschef så kan alla söka denna praktik, och tidigare engagemang eller medlemskap i föreningen är inte är nödvändigt.

Hel- eller deltid, upp till 40 timmar / vecka. Tillträde enligt överenskommelse. Praktiken är oavlönad.

Mer information lämnas av kommunikationsstrateg Tony Karlsson på telefon: 070 – 938 55 36.

Vi tar emot ansökningar löpande. Skicka din intresseanmälan till info@repf.se och skriv praktikant i ämnesraden.