Republikansk kortlek för att visa lika inför lagen

Republikanska föreningen lanserar en republikansk kortlek befriad från monarkistisk symbolik. De klädda korten är kända svenskar, som har presterat själva för sina positioner, för att visa på demokratins grundprincip om lika inför lagen.

Kommentar från Republikanska föreningens ordförande Ulf Bergström:
– Som i Imperiets textrad ”Du ska va president” visar vi med denna republikanska kortlek på ett nytt Sverige. Ett Sverige där alla medborgare har samma rättigheter. Ett Sverige där alla barn och medborgare, oavsett namn, läggning eller bakgrund kan bli Sveriges statschef. Ett Sverige utan dubbelmoral i grundlagen om demokratins grundläggande principer. Lagom till demokratins hundraårsjubileum kan vi visa att Sverige kan bättre, säger Republikanska föreningens ordförande Ulf Bergström

Om den republikanska kortleken
Vi har bytt ut knekt, dam och kung och gett korten värdena 11, 12 och 13. Istället för de vanliga klädda korten lyfter vi fram svenskar som själva har valt offentligheten. De är exempel på personer som skulle kunna bli statschef när vi utser denna post på demokratisk grund, istället för genom arv.

Kortleken ska ses med glimten i ögat och inte nödvändigtvis som våra bästa förslag för en framtida statschef. Personerna i kortleken har valts ut för att representera en politisk bredd, men också från andra områden än politiken. Vi påstår inte att just dessa tolv personer är de bäst lämpade, eller att de ens är republikaner. Kortleken är ett lättsamt, kul sätt att få människor att tänka till och inse att en demokratiskt tillsatt statschef är möjlig samt behövs även i Sverige. Vem den första svenska demokratiskt tillsatta statschefen blir, vet vi lika lite som alla andra.

Personerna i vår kortlek har valts för att representera en bredd i svensk offentlighet och utifrån prestationer istället för arv.

Avslutande kommentar från Republikanska föreningens ordförande Ulf Bergström:
– Vår kortlek understryker även demokratins grundprincip om lika inför lagen. Monarkin är dess motsats, där en enda vit, kristen, hetero-familj ärver ett offentligt ämbete. Så ser inte Sverige ut idag. Året är 2020 och vi kan inte blunda för att monarkin strider mot demokratins grundläggande värderingar. Det är dubbelmoral att säga att Sverige är att land där alla medborgare har samma rättigheter, när sanningen är den motsatta, avslutar Republikanska föreningens ordförande Ulf Bergström.

Hjälp oss att sprida budskapet!
Vem vill du se som statschef? Gör gärna ett inlägg i sociala medier med hashtaggarna #minstatschef #republikanskkortlek eller #LikaInförLagen med ditt favoritkort från kortleken. Tagga @RepF på Twitter och @repfse på Instagram.

Kostnaden för att producera kortleken har helt och hållet finansierats av frivilliga gåvor från våra medlemmar och sympatisörer.