När svenske kungen förbjöd 17 maj

I dag förknippar vi monarkin med fest. Men fest var det sista surpuppan Jean Baptiste Bernadotte ville se i Norge.

Gratulerer med dagen, Norge!

Dagen som vår svenske kung Karl XIV Johan förbjöd, och satte in militär för att stoppa.

17 maj firas för att en norsk folkförsamling just det datumet år 1814 undertecknade en egen grundlag, i trots mot planerna på en union med Sverige. Efter svenskt vapenskrammel senare samma år blev det ändå en union, på Sveriges villkor. Efter det blev 17 maj en dag som symboliserade självständighetskraven, och från 1824 och framåt började dagen högtidlighållas genom fester och möten. Den svenske kungen såg firandet som ett ifrågasättande av hans makt över Norge.

SVT skriver:

“När firandet åren därpå började sprida sig utanför hemmen i form av medborgartåg fick Karl Johan nog. Inför maj 1827 infördes förbud mot allt firande utanför hemmets väggar. Men den svenske ståthållaren missuppfattade allt och gav tillstånd till ‘återhållsamt’ firande på gator och torg. Kungen blev rasande och avsatte ståthållaren – för övrigt hjälten från Fänrik Ståls sägner, fältmarskalken Johan August Sandels, men det var så dags.”

Karl Johan – det var alltså Karl XIV Johan, Jean Baptiste Bernadotte. Kungens farfars farfars farfar, som 2018 kommer att firas för att det var 200 år sedan han besteg tronen.

Säkert kommer Torgslaget i Kristiania den 17 maj 1829 inte att nämnas då.

Då satte nämligen kungen in militär mot fredliga norska 17 maj-firare.

Kristianias befolkning hade samlats på Stortorget och sjöng sånger. Militär kallades in med skarpa skott i gevären. Mötesdeltagarna fick ta emot slag med gevärskolvar och flatsidan av sablar och många skadades. Enligt samtida skildringar tycks det vara en ren tillfällighet att ingen dödades.

Först när Karl XIV Johan efterträddes av sonen Oscar I fick norrmännen börja fira 17 maj mer öppet.

Men Wikipediasidan om Torgslaget finns fortfarande inte på svenska.