Modernisera utseende på sedlar och mynt

Pressmeddelande från Republikanska föreningen.

Öppet brev till riksbanksfullmäktige

På ert sammanträde i morgon ska ni behandla frågan om nya valörer och mynt, men även frågan om nya utseenden på befintliga sedlar. Från Republikanska Föreningens sida önskar vi att ni kan ta ett helhetsgrepp och moderniserar utseendet på både sedlar och mynt. Det vi anser otidsenligt är naturligtvis de porträtt på kungar som förekommer samt övriga hänvisningar till monarkin.

Vi menar att det bara finns ett modernt statskick, nämligen republik, och att familjebakgrund inte ska styra vem som är Sveriges statschef. Kungar och drottningar hör inte hemma i en demokrati. Det som symboliserar monarkin på sedlar och mynt kan förslagsvis ersättas med personer och saker som representerar det moderna Sverige.

Präglingen av mynt med kungens porträtt eller krönta namnskiffer måste upphöra. Dessutom  kräver vi att Karl XI och Gustav Vasa tas bort från framtida 500- respektive 1 000-kronorssedlar. Det vore verkligen en insats för Sverige i tiden då de symboliserar arvsmonarki respektive kungligt envälde.