Skippa kungen, Nobelstiftelsen!

Pressmeddelande med anledning av dagens Nobelprisutdelning.

Kung Carl Gustaf Bernadottes medverkan i samband med utdelandet av Nobelpriset i dag är olämplig. Han symboliserar inte det moderna och demokratiska Sverige. Nobelstiftelsen bör i framtiden hitta nya prisutdelare enligt Republikanska föreningen.

– I dag är det dags för Nobelprisutdelningen i Konserthuset. Det är en högtidlig händelse som uppmärksammas i en stor del av världen. Då bör inte Carl Gustaf Bernadotte, som har ärvt sitt offentliga ämbete, vara den som syns mest. Vårt land är en av världens främsta demokratier, men monarkin är inte ett statsskick för Sverige i tiden, säger Mia Sydow Mölleby, ordförande för Republikanska föreningen.

– Carl Gustaf Bernadotte må ännu vara statschef, men han är icke-vald och inte en lämplig prisutdelare. Jag skulle gärna se att unga forskare får dela ut Nobelpriset. Tänk vilket lyft det skulle vara för dessa duktiga, ambitiösa och begåvade forskare att få äran att dela ut Nobelpriset till personer som har ett visst samband med deras egen forskning, anser Anna Steele, vice ordförande för Republikanska föreningen.