Kungen äger inte Svenska Akademien

Hovet har i dag meddelat att kung Carl Gustaf Bernadotte ska ändra Svenska Akademiens stadgar för att göra det möjligt för ledamöter att lämna akademien. Med vilken rätt kungen tar sig denna makt är dock mycket oklart, även om han är akademiens beskyddare. Det finns dock inget rättsligt mandat av ett beskyddarskap. Den makt som en kung hade över akademien på 1700-talet måste dessutom anses ha övertagits av regeringen.

Kungens beskyddarverksamhet kan inte innebära att han har rätt att ändra stadgarna för varje organisation han sägs beskydda. Skulle Carl Gustaf Bernadotte även gå in och ändra i stadgarna för Friluftsfrämjandet eller Vetenskapsakademien? Organisationerna ska äga sina egna stadgar och en klåfingrig kung ska stå utan inflytande. Svenska Akademien borde utses, regleras och skötas av akademiker helt utan inblandning från kungahus och politiker, säger Magnus Simonsson, generalsekreterare för Republikanska föreningen.

– Kungens ingripande visar problemet med att klamra sig fast vid förlegade och omoderna system i dagens samhälle. Det är dags för Svenska Akademien att demokratiseras och moderniseras för att på riktigt kunna bli en kulturinstitution för Sverige i tiden, säger Republikanska föreningens ordförande Yasmine Larsson.