Tankar i tiden

Riskerar kungen att sitta hungrig i slutet av månaden, frågar sig Anna Abbe Hälinen.

För mig är tanken om allas lika värde den viktigaste tanken i vårt samhälle. I Sverige och i många andra länder vidgas klyftorna mellan oss människor. Historiskt sett är det mer regel än undantag att det uppstår ett mörkt gap mellan oss människor i fråga om värde och rättigheter.

Men från tid till annan har människor sett dessa orättvisor och vi har gått samman för att minska det bruna gapet. Alltid med stort motstånd, alltid med rädda bankande hjärtan.

Ofta med stor förlust i människoliv.

Inte för att jag inte gillar familjen Bernadotte med kungen, Victoria eller alla små söta bebisar. Inte för att jag inte gillar Nobelfesten, tiaror eller TV-sända bröllop. Inte för att det är dyrt eller för att jag tycker synd om dem som sitter fast i gamla traditioner. Inte för att kungen föredrar att kallas ”hans majestät”. Utan för demokratins skull…

Idén om ledare valda av folket föddes ur tanken att alla var lika mycket värda oavsett om du var född av en mjölnarkvinna eller en adelsdam. Mycket blod har runnit i historien eftersom många, då som nu, är emot den tanken. Det finns alltid åsikter att vissa grupper borde ha det bättre än andra grupper. Tanken att alla är lika mycket värda och att ämbeten ska väljas av folket offrar människor sina liv för, då som nu.

Kungahuset har inte röstats bort av vår riksdag och kan därför hävdas vara demokratiskt. Men nej, titeln monark är inte demokratisk. Den vittnar inte om allas möjlighet i livet, om allas rätt att värderas på samma villkor. Titeln monark spottar alla de som dött i kampen mot jämlikhet rakt ner i deras gravar.

Kan kungen riskera att sitta hungrig i slutet på månaden?

Kan kungen med en klump i magen säga till sina barn att ”nej, du kan inte ge en peng till klasskassan för vi har inga pengar kvar.”

Kan kungen ens dömas för något brott?

Jag vill att Sverige ska vara en republik för att jämlikhet är den viktigaste tanken vi människor skapat.