Öppet brev till Silvia Sommerlath

Ettore Nobis anser att Silvia Sommerlath ska ta avstånd från sin fars nazism.

För några år sedan såg jag, i den italienska statstelevisionen, dottern till en medlem av Corleone-maffian ta avstånd från sin far och från den kriminella organisationen han var medlem i.

Hennes framförande var känslosamt och alla kunde inse att hon slets mellan dotterliga känslor och behovet att visa sin fulla respekt för de mänskliga rättigheterna och för de demokratiska institutionerna. Hon gjorde sitt framträdande trotts den uppenbara risken som det innebar för hennes liv.

Hon sa på det klaraste tänkbara sättet att hennes far, oavsett den roll han haft i organisationen, hade accepterat maffians kriminella ordningen och att han därför måste anses vara medskyldig till maffians brott.

Du vill inte diskutera din far Walther Sommerlath och hans återvändande till Brasilien med den svenska offentligheten. Hur åkte han tillbaka till Brasilien? Skrev han en ”självdeklaration” av sina låtanden och göranden och av sin roll som medlem i NSDAP innan han åkte, så som det krävdes av till exempel ockupationsmyndigheten i USA-zonen? Hur ordnade han med sina affärer? Hur blev den judiske fabrikören ersatt? Tiotusentals tyska nazister hjälptes att fly från de allierades rättsprocesser fram till 1947 av bland annat Katolska Kyrkan (The Odessa Connection). Var Walther Sommerlath en av dem? (Att jag tar upp The Odessa Connection beror på att den av Vatikanen organiserade flyktprogram hjälpte tiotusental nazister och fascister från Tyskland och från olika östeuropeiska länder att fly till Sydamerika).

Fram till 1935 hade NSDAP tolererat de judiska företagarna i samhället med förklaringen att de var nödvändiga för den tyska ekonomin. Samma år, i och med införandet av Nürnberglagarna, genomdrev nazisterna arianiseringen av företagsamheten och tvingade judarna att sälja sina företag till tyskar av ”tysk blod” till mycket låga priser. Priserna gällde knappt företagens materiella värde och inte det faktiska på marknaden. Judar var tvungna att sälja för priser som staten satte. Det är svårt att se Walther Sommerlath som annat än en av de hänsynslösa profitörerna som passade på att sko sig. Han måste anses därför vara en djup omoralisk person på samma sätt som alla andra tyskar av ”rent blod” som utnyttjade det enorma underläge som nazisternas politik hade försatt de judiska affärsmännen och företagare i. Att han inte skulle ha insett att hans vänner i NSDAP var på väg att tillintetgöra judarna tror jag inte på. Bara en mycket litet begåvad person kan ha undgått att se att det var på grund av nazisternas planer när det gäller judarna som han kunde göra en så ”bra” affär.

Jag tror att många i Sverige hade önskat, och önskar alltjämt, att du skulle göra något liknande det som den unga sicilianska kvinnan gjorde. Att du entydigt skulle visa att du inte har något att göra med din fars förflutna och att du står upp för de mänskliga rättigheterna och för demokratin och att du alltid har gjort det.

Att jag jämför din far med en mafioso bör inte förvåna dig eller någon annan. I verkligheten har nazismen varit ett av historiens värsta brottssyndikat vid sidan om Stalins skräckvälde.

Fram till det att du gjort en sådan gest låter du bara en del människor misstänka att du inte vill försvara bara din far utan också det system han var en del av och som han hade en ekonomisk fördel av. Vänd inte sida utan säg rent ut vad du tycker om nazismen!

Jag själv, som är en övertygad republikan, tycker samtidigt att ohederliga knep inte passar i en seriös debatt om statsskicket och att om man vill få bort din man från tronen så är det absolut nödvändigt att använda hederliga och klara argument. Ingen skall döma avkomman för anfädernas brott utan anledning.

Ettore Nobis

PS. Läs Geraldine Schwarz bok Medlöparna. Jag tycker att det är en bok om Tyskland, nazismen och judarna som alla måste läsa. Själv delar jag dock inte hennes uppfattning av ”Karl Schwarz inte var en skurk” och att han inget förstod. Judehatet i Nazityskland fanns framlagt som en öppen bok att läsas av vem som helst. Efter 1933 var tyskarna antigen fanatiska supportrar av NSDAP eller annars hänsynslöst morallösa profitörer.