Anmälningar till workshops

Inspiration för opinionsbildning på Republikanska föreningens kongress.

Välj antingen långpasset “Bli en opinonsbildare på Facebook” eller två olika kortpass. Det finns ett begränsat antal platser på varje pass. Först till kvarn gäller!

Om du inte planerar att komma till kongressen från kl 10, går det självklart bra att anmäla sig bara till workshoppasset kl 11-11.50 (eller vice versa).

Beskrivningar av de olika workshopsen:

Bli en opinionsbildare på Facebook

Christer Bengtsson, sociala medier-kommunikatör, håller i ett pass där du får lära dig mer om alla möjligheter på Facebook. Den här workshopen passar dig som använder Facebook, men vill ta steget till att bli en fullfjädrad opinionsbildare. Christer går i lugnt tempo igenom hur du delar, kommenterar, taggar, bjuder in till event och andra tips och trix. OBS! Ta med en egen laptop, läsplatta eller mobiltelefon och se till att du kan logga in på ditt Facebookkonto.

Framgångsexempel: Unicef

Andra ideella organisationer står inför samma utmaningar som Republikanska föreningen: hur kommunicerar vi så att vi verkligen påverkar? Runt omkring oss finns massor av bra exempel på opinionsbildning som kan inspirera. Therése Quiding, projektledare på Unicef, berättar om organisationens kampanj Röster från bänken, hur man tänkte, hur man gjorde och hur resultatet blev.

Aldrig mer refuserad!

Lars Jonsson, Agenda PR, berättar om hur du får dina debattartiklar och insändare publicerade. Hur tänker en debattredaktör? Du får veta hur du ökar dina chanser att bli publicerad och vilka fel du ska akta dig för att göra. Du får också exempel på hur republikfrågan kan göras intressant för lokala medier, fastän kungafamiljen finns i Stockholm.

Framgångsexempel: Byggnads

Andra ideella organisationer står inför samma utmaningar som Republikanska föreningen: hur kommunicerar vi så att vi verkligen påverkar? Runt omkring oss finns massor av bra exempel på opinionsbildning som kan inspirera. Daniel Axelsson, kommunikativ strateg, berättar om kampanjen “Stoppa machokulturen” som drevs tillsammans med Byggcheferna, hur man tänkte, hur man gjorde och hur det blev.

Få fart på lokalavdelningen

Varför kom det så få på mötet? Är medlemmarna inte engagerade – eller tar vi inte vara på deras engagemang på rätt sätt? Linn Svansbo, medlemsutvecklare på Byggnads och tidigare operativ chef på Sveriges Elevkårer, delar med sig av sina bästa tips på hur man får medlemmarna att komma tillbaka och vilja göra mer.

Så påverkar du på nätet

Linnea Swedenmark, krönikör, debattör, f d ledarskribent på Aftonbladet, berättar om den svåra konsten att få andra att tycka som en själv. Den politiska debatten på nätet pågår hela tiden och skiftar sekundsnabbt. Vilka kanaler ska jag finnas i och vad är hemligheterna för att bli delad och retweetad?

Framgångsexempel: Maria Henriksson

Andra ideella organisationer står inför samma utmaningar som Republikanska föreningen: hur kommunicerar vi så att vi verkligen påverkar? Runt omkring oss finns massor av bra exempel på opinionsbildning som kan inspirera. Maria Henriksson, creative director, berättar om kampanjen Period som hon drev på egen hand: hur hon tänkte, hur hon gjorde och hur resultatet blev. Kampanjen fick pris som årets gräsrotskampanj 2016.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, krönikorna och uppropen genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Skickas ut en gång i månaden.