Förslag: Ersätt kungen med en president

Republikanska föreningen lägger fram slutbetänkandet från utredningen om Sveriges framtida statsskick.

Den 30 april presenterar en fristående utredning sitt slutbetänkande gällande framtidens statsskick för Sverige. Presentationen äger rum i riksdagen. Utredningen, tillsatt av Republikanska föreningen, har haft som uppdrag att lämna förslag på demokratiska alternativ som kan ersätta arvsmonarkin.

– Carl Gustaf Bernadotte fyller 66 år i dag och borde inse att en demokratisk förändring kommer allt närmare. Det är hög tid att pensionera monarkin och införa ett statsskick för Sverige i tiden. Nu kommer det äntligen att finnas konkreta alternativ för republikens utformning att diskutera, säger Republikanska föreningens ordförande Peter Althin.

– Vi presenterar ett komplett författningsförslag med ändringar i regeringsformen, riksdagsordningen och vallagen som innebär att kungen ersätts av en demokratiskt vald president, säger Mats Einarsson, som är huvudutredare.