Vad hände med yttrandefriheten?

Det kan gå illa för den som vågar granska kungahuset.

Monarkin och skandalerna om Sveriges kung har dissekerats, debatterats, dementerats i medierna den senaste tiden. Under flera veckor har boken “Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken” varit på tapeten. Men ett oroande moment har inte belysts i medierna mer än i förbifarten. Att en journalist blev avstängd med omedelbar verkan ifrån sin redaktion i samband med att hon var medförfattare till en bok som granskar Sveriges monarki. Vilka signaler skickar det här ut till våra journalister?

Jag läser i DN den andra november att den ansvariga chefen på SR inte har gått att nå för kommentar till Tove Meyers avstängning.

– Det fina är att vi alla går på skitkorta kontrakt som snart går ut. Är någon jobbig så behöver man bara sätta en person på att koka kaffe i sex månader och sen är man av med det problemet, berättar P3:s programledare Jonatan Unge i Tankesmedjan, fjärde november i år.

Många som arbetar med medier idag jobbar under hård konkurrans och tidspress som frilansare, anställningar som tyvärr inte innebär mycket trygghet. Ser man över det utgångsläget som många journalister befinner sig i, bör man ställa sig frågan om den osäkra arbetssituationen även riskerar att begränsa journalistiken? Finns det en fara i att journalister kan bli avskräckta ifrån att belysa vissa frågor, i rädsla för att förlora jobb? Är det okej att arbetsklimatet kan forma hur journalister granskar våra myndigheter, vårat samhälle och dess makthavare?

Man vill inte bita den hand som fött en, ett uttryck som har används för att beskriva  den här arbetssituationen. Jag påminns om ordspråket när jag upptäcker att medier till en början rör Tove Meyers avsked med försiktighet. Varför har man inte sett ett nyhetsvärde i att granskande journalistik fick sådana konsekvenser? Var är debatten kring vår yttrandefrihet? Kan det här perspektivets brist på stora rubriker bero på att journalister befarar att ett kritiskt uttalande i deras position kan ge negativa följder för deras framtida arbetssituation?

Frilansjobb kan skapa en frihet i branschen, en rullians för journalister för vilka de arbetar med och vilka de arbetar för. Men det kan även innebära en risk om journalister känner att de måste vara noga med att hålla alla dörrar öppna och stå på god fot med sina framtida arbetsgivare.

Beslutet kring Tove Meyers avstängning har ändrats och hon har nu fått ett erbjudande om att få börja arbeta redaktionellt igen. Men oron ligger kvar. Jag som blivande journalist kan inte låta bli att undra om det är den här världen jag kommer att möta? Där man ska se upp vartåt man går, för att inte trampa någon på tårna.

Leone Söderlind Serrander
Studerande på JMK