Gör Sverige demokratiskt!

Vi en nästan demokratisk författning i Sverige. Undantaget är den ärftliga monarkin, skriver Lars-Göran Ahlström.

För 200 år sedan korades Jean Baptiste Bernadotte, en fransk officer, till svensk kung. Det var naturligtvis inte något demokratiskt val, det fanns ingen demokrati i Sverige då. Det var den svenska aristokratin som såg till att det blev så. Nu har vi en nästan demokratisk författning i Sverige. Undantaget är den ärftliga monarkin. Vår statschef, vår främste företrädare, väljs inte av folket, utan ämbetet går i arv inom familjen Bernadotte.

Tänk om uppdraget som ordförande i kommunfullmäktige skulle gå i arv inom en och samma familj? Tänk om uppdragen som ordförande i våra kommunala styrelser och nämnder skulle gå i arv? Tänk om dessa förtroendeposter inte skulle tillsättas av det kommunfullmäktige som vi valt i allmänna och fria val, att det inte handlar om duglighet eller kompetens eller ideologi utan endast om arv.

Det låter som ett skämt eller en rolig historia, men det är sant. Statschefen, den främste företrädaren för vårt land, väljs inte av folket. Han eller hon får sitt ämbete i arv från sina föräldrar.

I mer än 100 år har vi socialdemokrater kämpat för demokrati och jämlikhet, men fortfarande är inte alla svenskar lika inför lagen. Statschefen ärver sitt ämbete och han kan aldrig ställas inför rätta och dömas. Låt oss nu ändra på detta. Vi måste sluta med att gömma oss bakom argument som att svenska folket inte är mogna för en reform som innebär att vi avskaffar den ärftliga monarkin. Vi måste ställa upp för en reform som vi ideologiskt har stött i över 100 år, och vi måste sluta upp med att vara undersåtar.