Kampanja för republik

Din insats behövs för att republiken ska bli verklighet. På denna sida hittar du många förslag på vad du kan göra. Lycka till!

Bli medlem i Republikanska föreningen

Om du sympatiserar med kravet på republik ska du givetvis bli medlem i RepF – om du inte redan är det. Tillsammans är vi starkare. Du ansöker enkelt här: Bli medlem

Engagera dig i Republikanska föreningen

Är du medlem kan du givetvis engagera dig i Republikanska föreningen där du bor. Vi har aktiva föreningar i flera städer och län. Finns det ingen lokalavdelning i din närhet kan du starta upp en själv. Läs mer här:
Lokalavdelningar

Stöd Republikanska föreningen ekonomiskt

Det är medlemsavgifter och gåvor som finansierar föreningens verksamhet. Vill du skänka ett bidrag gör du det enklast genom att sätta in ett valfritt belopp på föreningens plusgirokonto 114 96 91-6.

Skriv insändare i din lokala tidning

Vi måste övertyga fler om att Sverige ska bli en republik. Skriv insändare i din lokala tidning. Du hittar gott om argument som du kan inspireras av på denna webbplats.

Kontakta en journalist

Reagerar du på att en journalist skriver okritiskt om monarkin. Kontakta personen i fråga och be om en mer kritiskt granskande artikel nästa gång. Erbjud dig att ställa upp för en intervju.

Ring din riksdagsledamot

Kontakta den riksdagsledamot som du kryssade för i senaste valet och fråga vad han/hon gör för att Sverige ska bli en republik. Kryssade du ingen kan du kontakta en ledamot från ditt län för det parti du röstade på. Du hittar din riksdagsledamot här: Riksdagens ledamöter

Bli medlem i ett politisk parti

Republikanska föreningen är en partipolitiskt obunden förening. För att vi ska lyckas med att införa republik krävs dock att vi får de politiska partierna med oss. Bli medlem i det parti som du gillar bäst och kräv att det partiet ska driva republikfrågan. Du kan övertyga andra partimedlemmar på möten, skriva insändare i partiets tidning, skriva motioner till partiets kongress och kandidera för att bli ombud på partiets kongress. Republikanska föreningen har aktiva medlemmar från alla riksdagspartier (och de flesta större partier utanför riksdagen). Du har alltså många andra medlemmar du kan samarbeta med oavsett vilket parti du väljer.

Riksdagspartier:
Centerpartiet
Folkpartiet liberalerna
Kristdemokraterna
Miljöpartiet
Moderaterna
Sverigedemokraterna

Agera för republik på Facebook

Länka till Republikanska föreningen från din blogg

Visa att du gillar kravet på republik genom att länka till Republikanska föreningen från din egen hemsida eller blogg.