Argument

Frågor och svar om apanaget

Republikanska föreningen reder ut myter och missförstånd.

Hur högt är apanaget?

137 miljoner 2017, om riksdagen röstar igenom regeringens förslag. Apanaget har höjts med 25 miljoner sedan 2009.

Vilka har rätt till apanage?

Det är kungen som får apanage. I dagens riktlinjer står det att det också är till för ”hans familj”. Mer än så är det inte styrt. Kungen avgör själv hur pengarna ska fördelas och vem det ska gå till.

Varför har Carl Philip och Madeleine apanage?

Kungen bestämmer vem som ska få. Det finns inga lagar eller regler. I Danmark finns det en debatt om att reglera utbetalningarna. Här i Sverige lämnade riksdagsledamoten Robert Hannah (L) in en motion (2016) om att bara statschefen och tronarvingen borde få apanage.

Går apanaget till att underhålla de kungliga slotten?

Nej, de kungliga slotten ägs och förvaltas av staten. All renovering bekostas av Statens Fastighetsverk. Hovet ansvarar bara för verksamheten innanför väggarna. Ingen minskning av apanaget kan innebära att det svenska kulturarvet förstörs.

Finns det ett gammalt avtal som tvingar staten att betala apanage?

Det var Karl XIII som efter statskuppen 1809 lovades apanage i ”evärdeliga tider”. Den nuvarande kungen är inte Karl XIII:s ättling och löftets rättsliga status har aldrig prövats. Hur som helst säger löftet ingenting om apanagets storlek.

Stämmer det att apanaget är ränta från när Karl XIV Johan räddade Sverige från konkurs?

Nej, riksdagen beslutade 1983 (proposition 1982/83:100) att slopa de räntebetalningarna. Apanaget höjdes istället med räntebeloppet, 300 000 kr. Skulden borde ha ogiltigförklarats tidigare eftersom pengarna som kungen löste Sveriges skulder med aldrig var hans privata.

Är det svenska apanaget högt i jämförelse med andra monarkier?

Nej, Sverige har haft en stark republikansk opinion som har hållit emot. Men idag ska vi debattera om vad vi tycker är rimligt just idag, i just vårt eget land. Att andra länder har ännu mer konservativa tradtioner är inget skäl att inte diskutera en rimligare nivå på apanaget.

Hur mycket vill Republikanska föreningen sänka apanaget?

Vi tycker att statschefen – som är den enda som enligt lag har några officiella arbetsuppgifter – är den enda som ska ha ersättning från staten, när han är i tjänst som statschef. Ge kungen månadslön! Den nuvarande modellen för apanaget är otidsenlig och innebär att skattebetalarna försörjer prinsar och prinsessor som skulle vara fullt kapabla att försörja sig själva. I väntan på en månadslönsreform vill vi sänka apanaget med 5 miljoner kronor varje år de närmaste 5 åren.

Klart att ni vill sänka apanaget, ni vill ju ta bort hela kungahuset?

Ja, det vill vi. Men bara för att Sverige är en monarki behöver det ju inte vara en monarki som politikerna häller skattepengar över.

Vad kostar apanaget per invånare?

14 kronor. Men alla statliga utgifter blir små om man delar dem med 10 miljoner. Den som tycker att 137 miljoner är fickpengar har en väldigt märklig syn på pengar, eller lever väldigt världsfrånvänt. Skattebetalarnas pengar ska respekteras från första kronan.